Er elbiler like sikre som vanlige biler? | Forsikring1 AS

Er elbiler like sikre som vanlige biler?

Mange lurer på om elbiler er like sikre som bensin- eller dieselbiler. Her er svaret.

For dagens tester viser nemlig at elbilene scorer godt på sikkerhet sammenlignet med fossildrevne biler.

– Det enkle svaret er ja, elbiler er like sikre som bensin- og dieselbiler, sier Ståle Frydenlund til Nemibloggen.

Frydenlund er senior kommunikasjonsrådgiver i Norsk Elbilforening, og tester også ut alle modeller på vegne av interesseorganisasjonen.

Utviklingen av elbiler har gått fra små tosetere for ti år siden, til fem- og sjuseters familiebiler som passer minst like godt til hverdagsturene som bensin- og dieselbiler. Akkurat som vanlige biler blir elbiler kollisjonstestet, har samme sikkerhetsutstyr og like god sikkerhet.

– Med andre ord er det ikke lenger slik at elbiler er mindre sikre enn andre biler, forteller Ståle Frydenlund.

Hevet teststandard

Nissans «LEAF» var den første elbilen som oppnådde toppresultater i EuroNCAP sine krasjtester, siden har nyere elbiler som har kommet på markedet oppnådd gode resultater i kollisjonstester.

Elbilene testes etter EuroNCAPs standard, akkurat som de tradisjonelle bilene. Standarden på testene deres har også blitt hevet de siste årene, noe som gjør at biler som tidligere hadde fem stjerners sikkerhet i dag kan ha fire, uten at de er mindre sikre.

I EuroNCAPs tester blir modellene utsatt for en rekke tester, både front- og sidekollisjoner. Basert på dette får sikkerheten for store og små ombord delkarakterer. I tillegg har bilens utforming, særlig med tanke på skadepotensial ved sammenstøt med fotgjenger, samt mengden aktivt sikkerhetsutstyr betydning for hvor godt bilene kommer ut.

– EuroNCAP kollisjonstester alle biler som selges i større volum. Utviklingen som har vært for elbiler, fra små tosetere til fullverdige biler, gjør også at skille i dag er mindre når du ser på sikkerhet, sier Ståle Frydenlund

Du kan selv sjekke kollisjonstester på EuroNCAP sine nettsider.

Trygg plassering av batteri

Et av de viktigste sikkerhetstiltakene som er gjort med elbiler er plassering av batteriet. I mange elbiler er dette plassert lengre bak enn en vanlig motor, samtidig som det er montert under kupeen. Dette gir både lavt tyngdepunkt, og dermed gode og trygge kjøreegenskaper.

Elmotorene er dessuten jevnt over mye mindre og lettere enn forbrenningsmotorer

– Dette bidrar til at massen ofte er mindre foran, noe som er sikrere i en frontkollisjon. Da får du, litt forenklet, ikke vekten av en stor forbrenningsmotor i fanget. Samtidig absorberer moderne biler langt mer kollisjonsenergi enn før, som også bidrar til at de er sikrere. På toppen kommer en lang liste med aktivt sikkerhetsutstyr som hjelper føreren, påpeker Frydenlund.

– Under normale forhold er du like trygg i en elbil som i en bensin- eller dieseldrevet bil.

Har også utfordringer

Samtidig som plasseringen av batteriet gjør den tryggere i kollisjoner, er det også en av utfordringene med elbil. At det som regel er plassert såpass lavt, under kupeen, kan gjøre det utsatt for skader underifra.

– Er du uheldig og subber nedi på en humpete hyttevei for eksempel, er det viktig å få sjekket at det ikke er skjedd noen skade på batteriet. Det skal selvfølgelig litt til for at det skjer, men det er viktig å passe på og å være føre var dersom veien er svært ujevn og steinete, forteller Frydenlund.

Han påpeker at det i dag er slik at batteriene i elbiler er satt sammen av moduler, så om det skulle skje en skade er det snakk om å bytte ut en del og ikke hele batteriet. Sammen med skade underifra er det også viktig at ladekabel og ladestasjon også må være i god stand.

Batteriplassering var fokus

Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef i Nissan, er også klar på at batteriet kan være en utfordring i tilfelle kollisjon.

– Dette er grunnen til at batteriet plasseres under gulvet på de fleste elbilene. For våre biler har dette vært fokus helt fra starten av utviklingen, slik at ikke batteriet utgjør noen reell fare i tilfelle kollisjoner, forteller Marcussen til Nemibloggen.

Han forteller at for Nissan er sikkerhet svært viktig. Nissan er en av verdens største bilprodusenter og sikkerheten er avgjørende for å kunne drive på i den skalaen de operer.

– Vi var først ute med en masseprodusert elbil da «LEAF» ble presentert i 2010, på den tiden var elbiler for det meste kjent for variantene «Think» og «Buddy».

For at «LEAF» skulle bli tatt alvorlig og ha tilstrekkelig troverdighet blant kundene var det avgjørende at bilen fungerte 100 prosent på alle mulige måter.

– Det inkluderer selvsagt på områder som sikkerhet. At den scoret høyt på kollisjonstester er også et stort pluss, avslutter Marcussen.

På elbil.no kan du lese mer om sikkerheten i syv av dagens elbiler