Yrkesskade
Du plikter som arbeidsgiver å ha en yrkesskadeforsikring for dine ansatte. Dette gjelder alle ansatte – uansett stillingsbrøk og alder.
Om forsikringen
- Yrkesskadeforsikringen dekker personskade og sykdom inntruffet når den ansatte er i arbeidet, på arbeidsstedet og i arbeidstiden – alle tre forutsetninger må være oppfylt.
- Belastningslidelser er unntatt fra lovbestemmelsen og er derfor ikke dekket under yrkesskadeforsikringen.
- Erstatningen beregnes i henhold til de regler som er fastsatt i Lov om yrkesskadeforsikring med forskrifter.
Dekninger
Yrkesskadeforsikringen har standardiserte erstatningssummer og dekker
- Tapt inntekt og tap i fremtidig inntekt
- Varig medisinsk invaliditet – fra 15%
- Påførte utgifter og fremtidig utgifter
- Utbetaling til ektefelle eller samboer ved dødsfall
- Utbetaling til barn ved dødsfall
- Begravelseskostnader