17 enkle tips til sikrere bilkjøring om vinteren | Forsikring1 AS

17 enkle tips til sikrere bilkjøring om vinteren

Glattere veier og dårligere sikt fører til flere ulykker om vinteren. Med disse enkle tipsene kommer du sikkert frem på norske fjellveier.

– Det skjer mange ulykker på veiene i perioden vi går inn i nå. Derfor er det viktig med godt lys, god sikt gjennom frontruta og dekk med riktig mønsterdybde. Det er en billig livsforsikring, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF avdeling Øvre Romerike til Nemibloggen.

Han er pensjonert kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF), og utviklet i sin tid forbundets bilvettregler for sikker vinterkjøring.

– Bilvettreglene til NAF er basert på årelange erfaring med å hjelpe bilturister på fjellet. Hvis du holder deg til bilvettreglene, er sannsynligheten for å få problemer med bilen mye mindre, sier Engebretsen.

Han forteller at det er viktig å ta det med ro og nyte bilturen. Da blir det også mye hyggeligere å dra på besøk til venner eller ta turen til hytta om vinteren.

– Det er svært lite å tjene på en forbikjøring eller å kjøre raskere enn hva fartsgrensene tillater. På en ti kilometerlang strekning sparer du kun 50 sekunder ved å øke hastigheten fra 80 til 90 kilometer i timen, sier Jan Ivar Engebretsen.

Her er Engebretsens beste tips for sikker vinterkjøring. De er basert både på NAFs bilvettregler og hans erfaring med sikker bilkjøring om vinteren.

1. Pakk bilen smartest mulig
Husk å pakke bilen slik at den tyngste og største bagasjen ligger nederst og innerst. Inne i bilen skal det kun være myke gjenstander. Sørg også for å sikre dyr som befinner seg i baksetet med en dertil egnet sele som kan kobles til bilens sikkerhetsseler, dette kan kjøpes hos bilrekvisitabutikker. Ikke ha harde gjenstander liggende løst i bilen. Et lite kamera kan bli et dødelig våpen ved en bråstopp.

Takboks er kun for skiutstyr og eventuelt klær. Takstativ, skiboks og innhold skal som regel ikke veie mer enn maks 75 kilo, sjekk vognkort eller merkeverksted.

2. Husk varseltrekant og refleksvest
Varseltrekanten må ligge på et sted slik at ikke hele feriebagasjen må ut for å kunne varsle andre om at man står farlig til på veien. Mer eller mindre alle biler har delt bakseterygger, legg varseltrekanten bak seteryggen og da vil du lett finne den, også hvis du blir påkjørt bakfra slik at bagasjelokket er vanskelig å få opp. Det er påbudt med refleksvest i bil.

3. Ta med mat og varme klær
Du synes kanskje det høres merkelig ut å skulle ha med varme klær, varm drikke og mat i bilen. Blir du overrasket av uvær, og stående fast ved passering av en fjellovergang, kan man bli eksosforgiftet på grunn av at bilen ”snør inne”. Man kan derfor ikke regne med å kunne ha bilen i gang hele tiden. Varme klær, litt mat og varmt drikke er et godt tips.

4. Fyll opp tanken før det er for sent
Full tank er veldig viktig. Fyll ved den siste stasjonen før du kjører opp på fjellet eller før du skal passere en fjellovergang.

5. Ikke glem solbriller og reservenøkkel
Selv i dårlig vær på høyfjellet er solbriller et viktig hjelpemiddel. Gode briller gjør så du ser mer av konturene til brøytekanter og andre fremmedelementer i veibanen ved «blindføre» eller snøfokk.

Reservenøkkel er verdt sin vekt i gull! Det mistes mange bilnøkler på skiturer i fjellheimen.

6. Fyll på luft i dekkene
Korrekt lufttrykk er alfa og omega både når det gjelder økonomi, miljø og sikkerhet, husk også reservehjulet. For bileiere som kjører lite, kan dekkene tilsynelatende se bra ut – med god mønsterdybde. Imidlertid aldres gummien og blir hard. Dette medfører dårlige egenskaper.

Tommelfingerregelen er 10 prosent mer luft ved større påkjenninger, se også instruksjonsboka. Dekktrykket skal sjekkes når hjulene er kalde!

Minimumskravet for dekkmønster på vinterdekk er 3 millimeter, men det anbefales minimum 4 millimeter.

Salt binder veistøv og annen forurensning på dekkene og gjør dem glatte. En boks med dekkrens kan være det som skal til for at dekkene får vise hvilke gode egenskaper de har. Rens dekkene før du drar hjemmefra. Stopp og rens en gang til før du kjører opp på fjellet.

7. Sjekk batteriet
Batteriet – bilens hjerte – skaper oftest startproblemer. Mål væskenivå og syreinnholdet. Er batteriet fem til syv år gammelt, tåler det neppe en tøff vinternatt hvis ikke bilen brukes daglig eller det blir foretatt vedlikeholdslading. Finnes irr på batteri-polene bør disse rengjøres. Batteriet har lettere for å få selvutlading når det ikke er toppladet, kuldegradene er mange eller om fokksnøen kommer seg inn i motorrommet og legger seg over batteriet.

Kontroller ladespenningen på et bilverksted. Ladespenningen bør være minimum 14,4 V. Svært mange dynamoer gir for dårlig ladespenning. Dette kan medføre at batteriet aldri blir ordentlig fulladet. Finnes irr på batteri-polene, bør disse rengjøres med lunkent såpevann og det smøres vaselin, eller syrefritt fett over polskoene.

8. Motorolje
Med tynnere olje – såkalt lettløpsolje – starter motoren betydelig lettere i kulda. Det hjelper lite å ha fulladet batteri hvis motoroljen er tykk som sirup.. Motoren slites også mindre. Oljen oppgis i viskositet målt i SAE-grader, les informasjonen på oljeflasken.

En vinterolje for streng kulde, heter vanligvis W5 – 40, (W står for vinter, 5 hvor tynn oljen er ved kuldegrader og 40 hvor tyktflytende oljen blir ved +100 grader, dvs. jo høyere tallet er, jo tykkere blir oljen). Glem ikke å kontrollere oljenivået jevnlig (se bilens instruksjonsbok).

9. Smør låsene med låsolje og dørlistene med silikon
Smør alle låser med låsolje og stryk silikon på lister i dører og bagasjelokk

10. Tenk på hvordan du parkerer
Sjekk alltid underlaget hvor du skal parkere. Parker alltid med tanke på at du trenger hjelp når du skal hjem, motorrommet bør være lett tilgjengelig.

11. Vask og polering.
Det er viktig å gi bilen en skikkelig vask – både innvendig og utvendig. Dessuten, polér bilen! Det beskytter mot salt og annen forurensing og gjør dessuten bilen enklere å holde ren. Vask av frontrute innvendig er meget viktig!

12. Sjekk lysene.
Sjekk at alle bilens lys er intakte og at de er rene. Sjekk at lang-/nærlysene er korrekt innstilte.

13. Vindusviskere må kanskje byttes
Sjekk at gummien på viskerne er hel og ren. Dersom den er slitt, så bytt viskere. De bør uansett byttes en gang pr år.

14. Frontrute bør være ren
Ren og klar frontrute handler om trafikksikkerhet. Ikke glem å vaske innsiden av frontruten. Frontrute er også en slitasjedel på bilen. Det må nødvendigvis ikke være steinsprutskade som er årsaken til å skifte, men slitasje generelt er også en årsak. Slitt frontrute kan gi en optisk feilvurdering opp til 10 meter.

15. Frostvæske er viktig.
Hvor mange minusgrader tåler kjølevannet? Dette kan måles på et øyeblikk på et NAF Senter, bensinstasjon eller bilverksted. For lav inn-blanding av frostvæske kan få katastrofale følger. At radiatoren fryser og sprekker, er nesten en bagatell i forhold til om selve motorblokken skulle sprekke. Frost-væske har tilsettingsstoffer som i tillegg virker smørende og korrosjonshemmende. Korrekt blandingsforhold står alltid i instruksjonsboken eller på emballasjen til frostvæsken.

16. Pollenfilteret bør skiftes.
Mange bileiere vet ikke, eller glemmer at de har et friskluftfilter. Dette filteret må skiftes minst en gang i året, avhengig av hvilke kjøreforhold bilen går i. Ved tett pollenfilter vil det bli mindre luftmengde inn i bilkupeen og gir dårlig effekt i varmeapparatet. Sjekk instruksjonsboka hvor filteret sitter og anbefalt driftstid.

17. Bruk motorvarmer.
Med motorvarmer starter bilen sommervarm. Man sparer bensin, reduserer eksosutslipp, motoren slites mindre og man belaster også startbatteriet mindre. Dessuten blir rutene raskere isfrie. Å la motorvarmer stå innkoblet hele natten er bortkastet strøm. Med tidsur reguleres behovet effektivt, 2 – 3 timer før kjøreturen er tilstrekkelig.